Miért „drága” a Tesla casco?
A Tesla az elektromos autók közül egyértelműen kiemelkedik. Nem csak egyedi műszaki megoldásait tekintve, hanem a hozzá kapcsolódó „szolgáltatások” terén is. Igaz, mi nem vagyunk szakértők, ezért nem is taglalnánk hosszasan, hogy milyen elképesztő funkcionális tudása van az autóknak, térjünk inkább a lényegre: Miért drága a Tesla biztosítása?
Az első és legfontosabb, hogy egyértelműen el kell választanunk a kötelező és a casco biztosítás kérdéskörét.
A kötelező biztosításoknál eddigi tapasztalataink szerint az Allianz és a K&H Biztosító akik a legjobb díjat kínálják a fedezetre. A díjbefolyásoló tényezőktől függetlenül (lakcím,székhely,szerződő adatok) kimondhatjuk, hogy az említett két biztosító üzletpolitikájának és kockázati tényezőinek felel meg legjobban a Tesla. Az éves díjak elég alacsonyak, az elmúlt egy évben a legdrágább A00-ból induló autóra 35.000 Ft körüli díjon került megkötésre a biztosítás. Véleményünk szerint ez extrémen alacsony díj az autó teljesítményéhez képest.
A casco biztosítás esetében viszont más a helyzet. A legtöbb biztosító nem vállalja az autó biztosítását, vagy ha igen – extrém magas díjon. Az extrém magas díj alatt, 1 millió forint feletti éves díjat értünk, akár már egy Model 3 esetében is. Az Uniqa, Groupama, Allianz és Generali Biztosító a tapasztalatok szerint ilyen árkategóriában kínál díjat – ha nem magasabban. Az Aegon Biztosító ajánlatai már alacsonyabb összegen is elérhetőek, de extrém magas – 540.000 Ft-os önrész mellett.
A sorból egyértelműen kiemelkedik a K&H Biztosító, akik véleményünk szerint a piaci nagy részét uralja a szegmensben. A választható önrészek (10 vagy 20%, de minimum 100/200/400e Ft) nagyon barátinak mondhatóak és ehhez sokkal kedvezőbb díj is társul. Az ajánlatok már bőven a millió alatti kategóriában mozognak (természetesen Model 3 esetében), így ennek megkötését rendkívül sok Ügyfél választja.
A K&H „hibája”, hogy csak és kizárólag általános felhasználásra köthető a casco biztosítás. Így a taxisok, személyszállítói engedéllyel rendelkezők vagy éppen a bérleti konstrukciót kedvelők, nem tudják megkötni a biztosítást.
Hiába a K&H kedvező díjszámítása, a biztosítási összegek még az Ő esetükben is több százezer forint is lehet. Ennek oka, hogy itthon jelenleg egy hivatalos Tesla szerviz működik, illetve a napokban nyitott meg az első karosszériára specializálódott szervize a Duna Autó jóvoltából.
Megnyílt Magyarország első, hivatalos Tesla karosszériaműhelye
A rendkívül magas szerviz óradíjak, az alkatrészhiány és a szervizek leterheltsége mind a biztosítási díjban mutatkozik meg, amelyet sajnos mi, Ügyfelek fizetünk meg. Fontos tényező lehet továbbá, hogy a Tesla egyedi megoldásai miatt az alkatrészellátásnak nem csak az esetleges hiánya, hanem a magas ára is felfelé húzza a díjakat. Az autó karosszériáján rendkívül sok érzékelő működik, így egy esetleges töréskár esetében a biztosítónak számolnia kell ezeknek az elektronikai eszközök javításával is, nem csak a „felületi” sérüléssekkel.
Összegezve tehát a Tesla biztosítása azért drágább mint a többi autónak, mert amíg egy Ioniq-ot elviszünk a legközelebbi Hyundai szervizbe amely már vélhetően évek óta működik, meglévő beszállítókkal. szakemberekkel és kiszámítható óradíjakkal és alkatrészellátással, addig ez a Tesla esetében nem mondható el. Reméljük, hogy a helyzet hamarosan változni fog és egy másik biztosító is szeretne Tesla autókból portfóliót építeni – így beindul a verseny – amely pedig a díjakat már lefelé fogja szorítani.
Azt pedig ne felejtsük, hogy a legolcsóbb modell ára jelenleg már több mint 16M Ft. Így egy 3-400e Ft-os éves díjú casco még mindig csak a vételár 2-3%-a.